Verksamhetsberättelse 2011-2012

Verksamhet för funktionshindrade

Säsongen för de funktionshindrade har varit framgångsrik.

Västgötabowlarna har ett rikt utbud av tävlingar i länet och i övriga Sverige, de är väldigt aktiva och deltar på de flesta tävlingar.

De tävlingar som vi haft i distriktet är:

- "Sluss-Rullen" i Trollhättan

- "Klotrullarträffen" i Skövde

- "Älvaträffen" i Lidköping

- "Vadsbomästerskapen" i Mariestad

"Distriktsmästerskapen" avgjordes i Forshallens Bowlingcenter i Tidaholm. En bra uppslutning med 131 spelare. Arrangörsklubben var BK Tranan, med eldsjälarna Birgitta Persson och Helene Karlsson m.fl.

"Action Jubal Open" spelades i Bowling Arena, Jönköping. 10 spelare från Västergötland tog sig till stora totalsegrarfinalen (av 24 platser) Mycket bra jobbat! Bäst lyckades Erika Nordström BK Tranan som vann damklassen och blev därmed totalsegrare. Grattis!!
Även Mariell Gustafsson också hon BK Tranan bör nämnas som kom endast några poäng efter.

Svenska Bowlingförbundets "Funktionshindrades Bowling Liga" har två föreningar deltagit i Klotrullarnas BK och Trollhättans HIF.

I tävlingen "HIGH 5" deltog 2 hallar, Skövde och Mariestad. Spelarna kvalar i sin hemmahall, sedan hallfinal och beroende på antal startande samlas de sedan för en Distriktsfinal. Finalen spelades i Vadsbohallen i Mariestad.

Säsongens "High 5" vinnare blev:

Herrar:                                  Erik Skogsberg, JLIF Mariestad

Damer:                                 Maria Persson, Klotrullarnas BK

G-Ränna:                              Veikko Halmetoja, JLIF Mariestad

"Svenska Mästerskapen" spelades Vilbergens Bowlingcenter i Norrköping. Samtidigt i staden pågick "Handikappidrottsspelen" där även bowlingen ingick. Av drygt 400 deltagare var 81 från Västergötland. Kul att så många spelare deltog från oss. Grattis till våra nyblivna "SM" medaljörer!!

Klass B:                                Rebecca Gustavsson, IF Fregatten, Lidköping

Gotlandsränna B:                   Gilder Dahlberg, Klotrullarnas BK, Skövde

Sedan blev det även Guld i 2-manna lag i Herrar A/B Emil Ura och Fredrik Karlsson, BK Tranan, Falköping.

Robin Ljungkvist, Team Mariestad representerade Sverige i "Special Olympics World Summer Games" i Aten Grekland i somras. Robin spelade hem ett OS silver individuellt och ett brons i fyrmanna lag. Ett stort Grattis till honom! Undertecknad var också med som coach, och kan intyga att "Bäst när det gäller" är ett bra uttryck.

"JLIF" Mariestad har firat 40-års jubileum. Föreningen blev också utsedd till "Årets förening 2011" av Västergötlands Handikappidrottsförbund. Även "Klotrullarnas BK" firar jubileum nämligen 20 år.

Nu hoppas jag på en lika rolig och framgångsrik 2012/13.

HA KUL PÅ BANORNA!

Ann-Brith "Bam" Johansson

Ansvarig för de funktionshindrade.

Uppdaterad: 2012-08-27 20:31
Skribent: Ann-Brith Johansson